close
تبلیغات در اینترنت
فيلم آخرالزمانی «كتاب ايلای» نقد و بررسی شد

آماده باش

فيلم آخرالزمانی «كتاب ايلای» نقد و بررسی شد

زارعيان افزود: آنچه مسلّم است تلاش دولت‌های غربی برای رسيدن به اهداف مختلف سياسی و استحكام بنيان‌های فكری و نظری خود از راه هنر ــ صنعت سينما است لذا چند سالی است با همين رويكرد به توليد آثار مختلف تصويری در قالب‌های گوناگون با بودجه‌های چند صد ميليون دلاری به منظور ترويج و تبليغ اين تفكّر تحريف شده می‌پردازند و نتيجه‌اش فيلم‌های تأثيرگذار، جذّاب و پر مخاطبی است كه حجم عمده‌ای از توليدات هاليوود را در بر می‌گيرد و معمولاً دارای ويژگی‌های مشتركی همچون تهديد نوع انسان بر اثر بلايی جهان شمول، شروع جنگی فراگير بين حق و باطل، تعيين سرنوشت انسان، نجات بشریّت از خطر نابودی توسط منجی امريكايی، توجيه اقدامات سياسی و استفاده از تسليحات جنگی و... هستند.

وی اظهار كرد: نكته مهم آن است كه آن‌ها معتقدند جنگ آرماگدون با ايمان آوردن يهود به مسيح به‌عنوان منجی پايان می‌رسد و در همين راستا به وضوح اين عقيده را در فيلمی مثل «كتاب ايلای» به تصوير می‌كشند؛ مسأله آخرالزمان در اديان توحيدی، دارای يك سری اشتراكات و برخی تفاوت‌ها است كه جنگ‌ها و كشتار انسان‌ها به طور گسترده، جزو موارد اشتراك به شمار می‌رود.

مديرگروه مبلغان هنرمند دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی با بيان اينكه تفاوت عمده ميان آخرالزمان اسلام با ساير اديان اين است كه غرب قائل است دنيا با يك جنگ جهانی پايان می‌يابد و بعد دنيای ديگری را شاهد هستيم كه يك منجی می‌آيد و بشر را نجات می‌دهد، افزود: به اعتقاد مسلمانان، آخرالزمان در شرايطی واقع می‌شود كه مسبوق به حوادث گوناگون و در همين دنيای كنونی است و بعد از نجات بشريت به دست آن منجی متعهد الهی است كه قيامت اتفاق می‌افتد.

زارعيان با اشاره به استفاده از رنگ‌های تيره خصوصا سياه و سفيد در اين فيلم، ادامه داد: منجی در اين فيلم، فردی است كه از همان اول می‌كشد، موسيقی گوش می‌دهد و به دنبال آب و غذا حاضر است هر چيزی را از دست بدهد.

وی با بيان اينكه وسايل همراه ايلای، عمدتا نشانه‌هايی از اقصی نقاط جهان است كه می‌خواهد شخصيت جهانی ايلای را به ما اثبات كند، اذعان كرد: همچنين در صحنه‌ای كه تير خورده و در ماشين نشسته است، به سولارا می‌گويد ‹آنچه من از كتاب آموختم اين است كه كاری كه می‌كنم بيشتر به نفع ديگران باشد تا خودم› اين يعنی می‌خواهم برای بقيه هم مفيد باشم كه همان تقويت شخصيت جهانی ايلای است.

زارعيان تصريح كرد: در مقابل اين تفكر ايلای، «كارنگی»، شخصيت منفی فيلم، كاملا اعتقادات خودبينانه دارد و هرچند ادعا می‌كند كه می‌خواهد كتاب را در اختيار همه قرار دهد ولی عملا اينگونه نيست و كتاب را سلاحی برای هدف گرفتن قلب و ذهن افراد ضعيف و ابزاری برای سلطه بر انسان‌ها می‌خواهد. از اينجا می‌توان فهميد كه ايلای علاوه بر مأموریّت تاريخی خويش، برای مبارزه با انسان‌هايی ظهور كرده كه می‌خواهند از دين به‌عنوان يك ابزار سلطه‌جويی استفاده كنند و بدين وسيله تقدّس هدف او به مخاطب گوشزد می‌شود.

زارعيان تصريح كرد: در صحنه ورود زن به اتاق ايلای، پوستری از فيلم ‹پسر و سگش› روی ديوار است (كه اولين نسخه آن در سال 1936 بر اساس رمان «هارلن اليسون» و به كارگردانی «ال كيو جونز» ساخته شد و پس از آن دو نسخه ديگر نيز توليد شد، اين فيلم روايت پسری است كه به خاطر جنگ‌های جهانی آخرالزمان در چاله‌ای محبوس شده و از طريق تله پاتی با يك سگ ارتباط برقرار كرده و نيازهايش را بدين وسيله تأمين می‌كند) كه اين نيز نگاه آخرالزمانی فيلم را تأييد می‌كند.

وی با بيان اينكه كتاب ايلای در سال 2043 اتفاق می‌افتد، يادآور شد: اين فيلم، روايت انسان‌هايی است كه پس از جنگی فراگير پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند و در اين ميان ايلای با الهام از جانب ندايی درونی، برای حفظ آخرين انجيل بازمانده، سفری سی ساله به سمت غرب را شروع كرده (و با تكرار مدام اين كلمه در فيلم، تفكر غرب‌گرايی فيلم مشخص می‌شود) و داستان درباره چگونگی حفظ و انتقال اين سرمايه معنوی و مواجهه او با حوادث است.

اين مبلغ هنرمند با اشاره به اينكه يكی از تفكرات مسيحيت در مورد آخرالزمان، ايمان به انجيل است، ابراز كرد: يهود قائل است كه در آخرالزمان يك معنويت جهانگير ايجاد خواهد شد از اين رو مسيحيت معتقد است در جنگ آخرالزمان همه بايد توبه كرده و به انجيل ايمان بياورند در حالی كه در اسلام خداوند وعده تسلط مستضعفين بر زمين را داده است.

وی با بيان اينكه نسخه انجيلی كه در صحنه پايانی نشان داده می‌شود، مربوط به جيمز ورسون است، گفت: فرقه‌ای ميان مسيحيت به نام ‹مورمون‌ها› وجود دارد كه «قائل ژوزف اسميت» بنيانگذار آن بر اين عقيده بود كه از طريق يك سری الهامات فهميده كه انبيای قبل از او اشتباهاتی داشته‌اند حتی عيسی مسيح؛ كه در اينجا هم شخصيت ايلای با اعتقاد به انحراف مسيحيت به نوعی عقايد اين گروه را تداعی می‌كند، همچنين 25 هزار واژه انگليسی موجود در كتاب مورمون‌ها در كتاب مذكور نيز ديده می‌شود.

مديرگروه مبلغان هنرمند دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به سياه‌پوست بودن ايلای به عنوان منجی، ادامه داد: سياه‌پوست بودن منجی را در فيلم‌های ديگر همچون ‹من افسانه هستم› نيز ديده‌ايم و اين فيلم نيز در صدد است از اين طريق، اتهام نژادپرستی را از غرب رفع كند.

وی با اشاره به اينكه نحوه كشتن ايلای، تداعی‌كننده وحشی‌گری گنگسترهای آمريكايی است، افزود: ايلای فقط برای دفاع از جانش كسی را نمی‌كشد بلكه به نوعی آن‌ها را مجازات هم می‌كند كه از صفات يك منجی معنوی در آموزه‌های الهی اسلام به دور است. كتاب ايلای به دليل خشونتی كه دارد در درجه A گرفته است يعنی افراد زير هفده سال بايد به همراه والدينشان آن را ببينند.

زارعيان ابراز كرد: ايلای نمونه‌ای كامل از يك منجی آمريكايی غربی است كه موسيقی غربی گوش می‌دهد و حاضر است برای آن بعضی از اشياء همراهش را ،( به همان اندازه كه برای آب آشاميدنی خرج می‌كند) خرج كند و با اينكه در محيطی عاری از معنويت، انسانيت و فرهنگ و بهداشت به سر می‌برد، تظاهر می‌كند خودش آدم تميزی است.

وی ادامه داد: آثار بمب‌های اتمی و.... در طول مسير( تا قبل از رسيدن به غرب) می‌خواهد امن بودن غرب را مورد تأكيد قرار دهد كه نهايتا ايلای به همين دليل نسخه انجيل را هم به همان جا می‌برد و به كتابخانه آن می‌سپارد. همچنين در اين فيلم، شخصيت ايلای با رد پيشنهادهای كارنگی به عنوان يك قديسه معرفی می‌شود.

اين مبلغ هنرمند تصريح كرد: در صحنه‌های از فيلم كه صندلی كارنگی نشان داده می‌شود، در نقشه جهان كه پشت صندلی وجود دارد كشور ايران و برخی كشورها كه به لحاظ فرهنگی نزديك به هم هستند با رنگ ديگری مشخص شده است.

زارعيان تصريح كرد: اگر شخصيت ايلای نابينا باشد در خدمت مفهوم فيلم و بيانگر اين است كه يك حركت و سلوك معنوی نياز به چشم ظاهری ندارد.

وی ابراز كرد: از ابتدا تا انتهای فيلم همه نشانه‌ها و بيان داستان می‌خواهد به نحوی برتری انجيل و دين مسيحيت را برای ما اثبات كند و اين امر در صحنه پايانی فيلم با قرار گرفتن انجيل در ميان قرآن و تورات به وضوح تأكيد می‌شود.

يادآوری می‌شود، فيلم «كتاب ايلای» محصول مشترك كمپانی «برداران وارنر» و «كلمبيا پيكچرز» در سال 2010 است كه در زمره توليدات آخرالزمانی هاليوود قرار می‌گيرد. كارگردانان فيلم «آلبرت» و «آلن هيوز» هستند كه آثاری چون «مرگ رئيس‌جمهور» و «از جهنم» را نيز در كارنامه هنری‌شان دارند كه اين فيلم اولين تجربه بلند سينمايی آنان به شمار می‌رود. فيلم با هزينه‌ای بالغ بر هشتاد ميليون دلار ساخته شده و فروش آن تا صد و پنجاه ميليون دلار رسيده است.

 


+ نوشته شده دردوشنبه 19 مهر 1389ساعت 20:14توسط ایلیا | | تعداد بازدید : 227

مطالب قبلی

صفحات وبلاگ

شهادت امام حسین برهمگان تسلیت باد شهادت امام حسین برهمگان تسلیت باد